FI | ENG
Tatu Autio / 23/05/2011

La Ginat Soolo 21.4.2011 (IV, 5, 1000m)

 

Kiivettyäni La Ginat-reitin Les Droitesin pohjoisseinältä ensimmäistä kertaa viime kaudella ei mieleen juolahtunutkaan ajatus reitin mahdollisesta sooloamisesta. Tänä kautena kiipesimme reitin loistokunnossa ja se tuntui täysin eri reitiltä viimevuotiseen verrattuna. Sen jälkeen oon päähän jäänyt pyörimään unelma reitin mahdollisesta sooloamisesta.

Sain kuulla reitin vasta kiivenneltä kaverilta reitin olevan edelleen loistokunnossa. Tämä vahvisti päätökseni lähteä sooloamaan reitti. Kiipeily ei niinkään askarruttanut, koska tiesin pystyväni reitin kiipeämään, mutta lähestyminen ja poistuminen reitiltä yksin hieman askarruttivat.

Päätin pitkän pohdinnan jälkeen, että vanha tuttu tupamarssi Talefren jäätikön kautta takaisin on turvallisin vaihtoehto ja tätä varten otin yhden 60m köyden laskeutumista varten mukaan. Evääksi muutama patukka, geeliä ja pari litraa vettä. Kaksi jääruuvia mahdolliseen tauonpitoon ja muutama kiila kaiken varalle. Reppu tuntui jälleen kerran liian painavalta, mutta en oiken keksinyt enään mistä karsia.

Pääsiäistorstaina kello herätti puoli seitsemän aikaan ja tungin aamupalan puoliväkisin pienestä jännityksestä kärsivään vatsaan. Aamun ensimmäisellä kopilla ylös Grands Montetsille. Lähestyminen railovoittoista jäätikköä pitkin pelotti alunperin kiipeilyä enemmän. Laskeminen seinän juurelle sujui kuitenkin odotettua leppoisammin. Reitillä oli kolme köysistöä joista yksi oli jo lähes ylhäällä. Ei siis ollut liikaa ruuhkaa.

Pistin kamat kasaan ja ylitin reunarailon noin klo 10 aikaan. Alun lumikentällä jouduin kiipeämään noin 30m aika epästabiilin oloista sokerilunta, joka ei ollut erityisen miellyttävää. Tästä selvittyäni tippui vielä jostain yläpuolelta reippaasti lunta ja kiveä. Onneksi ei tullut osumia. Puolessa välissä taukoa pidellessäni ei ylhäältä enää mitään ylimääräistä tullut, joten pystyin jatkamaan turvallisin mielin.

Varsinaiset hankaluudet reitillä ovat viimeisellä puoliskolla. Useassa kohdassa pystysuoraa ja muutenkin jatkuvaa jääkiipeilyä. Kiipeily ylhäällä oli todella nautinnollista. On hienoa kiivetä ilman köyttä yksin yhdellä Euroopan hienoimmista pohjoisseinistä. Kruksi, joka on noin 50m lähes pystyä jäätä, reippaat 800m reunarailon yläpuollella oli erityisen hienoa kiipeilyä.

Pääsin reitin toppiin noin kolmen aikaan iltapäivällä. Edessä oli vielä pitkä päivä takaisin kämpille. Laskeuduttuani ja kiivettyäni alaspäin pari tuntia saavuin Talefren jäätikölle, jonka aurinko oli sulattanut melkoiseksi mössöksi. Jäätiköllä, jonne uppoaa vyötäröä myöten ja jossa risteilee railoja, ei ole kiva olla yksin, joten päätin poistua paikalta mahdollisimman nopeasti. Onneksi en railoihin pudonnut, vaan pääsin jäätikön sivuun jossa oli turvallisempaa. Pakkasin kamat takaisin reppuun ja aloitin lähes loputtoman marssin takaisin kylille.

Alastulo sujui leppoisasti persmäkeä laskien ja maisemia katsellessa. Hieman ennen Mer de Glace jäätikköä oli vielä pientä sekoilua reitinlöytämisessä. Mutta loppujen lopuksi pääsin takaisin kämpille puoli yhdentoista aikaan illalla ja tiesin heti, että kyseessä oli elämäni hienoin kiipeilypäivä.

Muuten aika Chamonixissa on mennyt kalliota kiivetessä. Olemme kiivenneet Modeniuksen Samin kanssa mukavasti pitkiä kallioreittejä ja sporttia. Toistaiseksi olemme onnistuneet valitsemaan liian vaikeita reittejä, joten suorituksia ei ole tullut. Mutta monet reiteistä ovat olleet erittäin hienoja ja muutama putoaminen matkalla ei ole juurikaan hommasta hohtoa vienyt.


Tatu Autio

Tatu Autio (s.1982) on vuonna 2015 vuoristo-opasopinnot aloittanut trukkikuski.Tatu on yksi kokeneimmista suomalaisista vaativien alppireittien kiipeilijöistä. Kiipeilytiimaa Tatulle on kertynyt vuodesta 1997. Hän on kiivennyt todennäköisesti vaikeimman suomalaisen kiipeämän alppireitin, West Face Directin, Aguille du Planilta. Tatun merkittävimpiin nousuihin kuuluvat mm. pohjoisseinänousut Alppien suurilla vuorilla: Cima Grande, Eiger, Grandes Jorasses, Piz Badile ja Les Droites. Tämän lisäksi Tatu on koluaa aktiivisesti jääreittejä, tekee uusia reittejä Suomessa ja laskee suksilla ja laudalla.

Kirjoittajan blogit

Kaikki blogit