FI | ENG
Jussi Taka / 07/03/2014

Jones Flagship

No niin,

lautatestin tuloksia purkamaan! Sain tosiaan oman Flagship 168cm Wide (eli normaalia leveempi) lautani jo joulukuussa, mutta tiukan kisakalenterin takia en hirveenä ole vielä päässyt koeajamaan lautaa. Nyt on kuitenkin ollut aikaa hieman laskea vapaata, joten katsotaan pitääkö laudassa tarralla ollut ”Legend in it’s own time” -slogani paikkaansa.

NÄIN NIINKUIN YLEISESTI FLÄGSHIPISTÄ

Jonesin Flagshipiä markkinoidaan yleensä niille speed racereille, jotka haluavat lautavarastoonsa laudan, jolla kehtaa laskea lujaa, ja onkin siksi tarkoitettu taitotasoltaan hieman kokeneemmalle laskijalle. Flagshipiä tulee kaikkiaan kuudessa (6) eri pituudessa, joista kaksi on ”wide”-profiililla varustettu. Lauta on sheipiltään directionaali ja topsheetti on aitoa puuta! Vähän kun taivuttelee saa myös todeta että lauta on aika jäykkä – flex 8 asteikolla joka menee flex1:stä aina flex10:een

Ekologisuus Jones Snowboardsilla yksi yhtiön perusarvoista ja siksi Jonesilla pyritäänkin käyttämään tuotteissa mahdollisimman paljon kierrätettyä (Recycled ABS sidewall) tai luonnollisia materiaaleja (esim. se puinen topsheetti).

Lisää herra Jonesin näkemyksiä osoitteessa protectourwinters.org

SHEIPPI (JA YDIN)

Flagshipistä löytyy nykyisin freeride-laudoissa hyvin yleinen S-Rocker (tai Directional Rocker), mikä tarkoittaa että sheippi ei ole tasapaksua camberiä tai rockeria vaan se vaihtelee laudan eri kohdissa. Yksinkertaistettuna – camberiä jalkojen alla ja siteiden välissä, ja rockeria nosessa ja teilissä.

S Rockerilla saadaan lautaan yhdistettyä rocker- ja camber-lautojen hyvät puolet. Rocker kelluttaa lautaa paremmin syvässä lumessa ja pitää laudan kärjen lumen yläpuolella, mikä mahdollistaa helpomman laskettavuuden, kun ei tarvitse koko ajan kiskoa laudan nosea etujalalla ylöspäin että pysyisi pinnalla. Camberillä lautaan saadaan lisää vakautta ja kanttiin enemmän pitoa käännöksissä, jotka tehdään kovemmassa vauhdissa ja haastavammalla alustalla, kuten vaikka jäässä ja korpussa.

Nosea on muokattu normaalia tylpemmäksi (BLUNT NOSE -teknologia). Tällä saadaan paljon pitemmän laudan ”kelluntaominaisuudet” (eli siis nosen pinta-ala on suurempi), ilman että lautaan lisätään enempää pituutta

Ydin on Jonesin ”Hard Core”-teknologiaa jossa on yhdistelty pyökkiä ja poppeli-puuta. Kovempi pyökki kanttien lähellä ”imee” röykyistä tulleen energian itseensä, ja tuo vakautta lautaan kovemmassa vauhdissa. Keskellä ydintä oleva poppeli on höyhenenkevyttä mikä vähentää laudan painoa, kuitenkaan kestävyydestä tinkimättä.

Ytimen tueksi on siihen tungettu vielä aika paljon hiilikuitua. ”Carbon Stringerit” ja ”Carbon Quadrax” -teknologia lisää lautaan jäykkyyttä sekä pituus- että poikittais suunnassa (kiertojäykkä!). Varsinkin kovassa vauhdissa lasku tuntuu yllättävän leppoisalta ilman mitään woblaamista ja lauta vain puskee kaikista röykyistä läpi.

KANTIT:

Jonesin kaikista laudoista löytyy MELLOW MAGNE-TRACTION -teknologia, mikä tarkoittaa että kantti ei ole normaaliin tapaan täysin suora vaan hieman aaltoileva (vähän niinkuin leipäveitsi), mikä luo kanttiin enemmän kontaktipinta-alaa ja puree kovaan lumeen/jäähän paljon paremmin. Jonesin lautojen kanteissa on myös 35% enemmän terästä, kuin normaali tehdasvalmisteisissa laudoissa, mikä lisää kanttien kestävyyttä ja käyttöikää – kivet eivät tee tuhojaan yhtä helposti.

POHJA:

Pohjamateriaali oli yksi asia mikä pisti välittömästi silmään, kun ensimmäisen kerran sain laudan käsiini tutkittavaksi. Huomasin heti, että käytetty materiaali ei ollut perus ämpärimuovia vaan nyt oli kerrankin kyseessä kunnon pohjamatskua – kirsikkana kakussa, pohja oli kivihiottu tehtaalla suoraksi ja siihen oltiin kaupanpäällisiksi ajettu myös kuvio. SWEET!!!

Jonesin lautojen pohjamateriaalina käytetään ”Sintered Base”-matskua, jonka väitetään olevan ”Fastest natural base material available. Durable, more resistant to impact, absorbs wax faster and retains wax longer”. Ei mene hirveenä hehkutus vikaan sillä pohja todellakin on liukas! Yleensä inhoan lautojen voitelua, koska pohjat ovat mitään läpipäästämätöntä ämpärimuovia + että ne on tehtaalta lähtiessään vielä ihan kieroja. Voide leviää satunnaisesti eikä yhden laskupäivän jälkeen luistosta ole enää mitään jäljellä. Jonesin laudat tekevät tässä mahtavan poikkeuksen. Pohjaa lähempää tarkastellessaan voi nähdä pohjan huokoset, johon voide todellakin uppoaa nätisti ja voitelu on helppoa, koska pohja on ihan suora! Lauta ei myöskään osoittanut kuivumisen merkkejä kanttien vierestä vielä parinkaan laskupäivän jälkeen sitten edellisen voitelukerran.

Myöskin pohjan grafiikkojen rajapinnat on toteutettu todella nätisti. Eri värien välissä ei tunnu kynnellä testatessa minkäänlaisia rajoja vaan kaikki on saatu lyötyä todella nätisti yhteen!

YHTEENVETO

Jonesin Flagship on paras freeridelauta, jolla olen ikinä laskenut. Lauta on kokoonsa (168W) nähden suhteellisen ketterä, mutta hitaassa vauhdissa aika mitäänsanomaton ja ehkä jopa hieman haastava laskea, sillä kanttaaminen on hitaassa vauhdissa aika vaikeaa. Mikään ”jibuttelu”-lauta flagship ei todellakaan ole, mutta toimii esimerkiksi paipissa todella hyvin. Todelliset kyntensä Flagship näyttää kuitenkin vasta, kun alkaa päästellä vähän lujempaa. Directional Rocker yhdistettynä Mellow Magne-Traction teknologiaan tekee laudasta todellisen junan, ja kantti pitääkin leikkaavissa käännöksissä jopa jäisellä alustalla. Pohja ja kantit kestävät hyvin iskuja, ja muutaman kolistelun jälkeen oli pohjassa havaittavissa vain pieniä jälkiä, jotka lähtivät helposti seuraavalla voitelukerralla ja vähän kanttiviilaa näyttämällä. Pohja on myös hyvin kulutuskestävä ja ei vaadi luiston säilyttämiseksi yhtä paljon voitelua, kuin vastaavat laudat. Kaikin puolin erinomainen lauta – SUOSITTELEN

PLUSSAT/MIINUKSET

+ Pohjamateriaali
+ Directional Rocker/S Rocker
+ Magne-Traction
+ Ulkonäkö

– Topsheetin kanssa saa olla varovainen sillä se naarmuuntuu kohtuu helposti

Kaikki blogit