FI | ENG
Nora Casén / 24/01/2018

Idän pikajuna – Trans Siberian railway

Neljä junaa, 10.000km, 170 pysäkkiä, kaksi maata, neljä kaupunkia.

Samovaari ja shampanjaa!

nora casen matka transsiperian rautateillä 1


……………
IDÄN PIKAJUNA


Istun tätä postausta kirjoittaessani matkamme viimeisessä junassa Itä-Siperiassa. Fiilistelen viimeisen aamumme tunnelmaa. Venäläisessä kolmannen luokan avovaunussa, idän pikajunassa joka tunnetaan nimellä Trans Siperian railway.

Starttasimme mieheni kanssa puolen vuoden loman tekemällä ei mitään. Hengähtämällä paikoillaan. Katselemalla ikkunasta ulos, lukemalla ja nukkumalla niin paljon kuin jaksaa. Ilman nettiä, ilman kiirettä, kuitenkin siirtymällä paikasta toiseen.

Tällä hetkellä takana on 12h yöunet, banaanipuuroa ja aamun kahvi. Aurinko paistaa vaunuun sisään vuorotellen molemmin puolin ja maisemat ovat kumpuilevia. Vaunu on avovaunu makuupaikoilla. Tämä vaunu on kotimme 4 päivää. Loosseja vaunussa on yhdeksän ja jokaisessa loossissa petipaikkoja on kuusi kappaletta. Vaunun toisessa päässä on samovaari, josta haetaan kuuma vesi. Toisessa päässä kaksi suurta vessaa, jotka ovat yllättävän siistit.

Meidän loossissa on enää vain kolme, sillä yksi poistui aamulla. Käytävää pitkin tepastelee tasaisin väliajoin tuttipullon kanssa taapero ja välillä kaksi. Viereisessä loossissa istuu muutama karjun näköinen mies. Näitä herroja istui loossissamme kahdeksan edellisenä iltana. Pöydillä on lasipurkkiin säilöttyjä kanankoipia ja kaikenlaista pikkupurtavaa. Penkin alla pyörii tyhjä vodkapullo.

Vaunun halki halkoo käytävä. Tunnelma on leppoinen ja kaikki kulkevat verkkareissa. Loossien rauhallinen rupattelu rytmittyy junan kevyesti keikkuvaan kolisevaan kulkuun. Tuore aviomieheni pötköttää vastapäisellä laverilla lukien jo toista kirjaa vuorokauden aikana. Juomme illalla shampanjaa, kuten lähtiessä ja fiilistelemme tehtyä matkaa.

Kirjoitan sinulle tässä postauksessa vinkkejä ja hieman fiiliksiä, millaista on elämä junassa, maailman pisimmällä rautatiellä.

Hyvää matkaa!



…………..

HELSINKI – MOSKOVA – ULANBAATAR – IRKUTSK – VLADIVOSTOK


Reittiimme koostuu neljästä osasta ja kahdesta maasta. Siperian halki voi edetä nopeamminkin, mutta halusimme käyttää aikaa ja varasimme junien väliin kaupunkeihin vapaapäiviä. Halusimme puristaa paikallisesta kulttuurista enemmän irti.

        Tässä meidän 18 vrk aikataulumme:

  1. Juna 31, Helsinki – Moskova (Venäjä)
  2. Juna 4, Moskova (Venäjä) – Ulanbaatar (Mongolia)
  3. Juna 305, Ulanbaatar (Mongolia) – Irkutsk (Venäjä)
  4. Juna 2, Irkutsk (Venäjä) – Vladivostok (Venäjä)

Pelkkään junareissuun lähtijälle voisi olla mielenkiintoinen reittivalinta venäjä-mongolia-kiina, jolloin pääsee tutustumaan kolmeen hienoon maahan. Suosittelen kaikkiin maihin pysähdyksiä, mikäli aikataulu ja budjetti sen sallii.


VIISUMIT

Meidän rakentamassa mallissa on haettava yksi Mongolian viisumi sekä Venäjän viisumi, jolla pääsee kaksi kertaa maahan. Viisumin hakuun kannattaa varata aikaa ja ottaa ennakkoon selvää kaikista tarvittavista asiakirjoista.

Meidän viisumit tulivat matkatoimiston kautta. Hieman halvempaa on hakea itse viisumit. Meidän viisumit kustansivat:

  • Mongolian viisumi 70€ / hlö
  • Venäjän kaksinkertainen turisriviisumi 150€ / hlö


……………..
ELÄMÄÄ JUNASSA

nora casen matka transsiperian rautateillä 2

Junaemäntä/ isäntä:

Jokaisessa vaunussa on oma “päällikkö -mestari-tirehtööri-kuningas” jonka kanssa on suositeltavaa olla hyvissä väleissä mukavan matkan takaamiseksi. Valitettavasti eivät halunneet tulla kuvatuksi. Varasimme jokaiselle etappimme junan päällikölle suklaata muilta saatujen vinkkien mukaan. He vastaavat siisteydestä, samovaarista (jokaisen junailijan välttämätön tarve), kioskin tuotteista, vessojen lukkojen avaamisesta, roskiksista, vaunun lämmityksestä (junassa numero 4 hiilikaminasta, sillä koko junan yksittäiset vaunut lämmitettiin hiilellä) ja pysäkeillä liikkumisesta. Yhteistä kieltä ei yleensä juurikaan ole, mutta “lisäpisteitä” saa paikallisen kielen hallinnasta kuten kiitos ja anteeksi, hyvää huomenta ja hyvää yötä.

 

Erilaiset junavaunut:

nora casen matka transsiperian rautateillä 3

nora casen matka transsiperian rautateillä 4

Junissa kuten hotelleissa on eri tasoisia matkustus vaihtoehtoja. Kahden hengen hytit, neljän hengen hytit ja avovaunut. Me halusimme testata kaikkia vaihtoehtoa. Aloitimme Helsingistä kahden hengen hytillä juomalla shampanjaa ja päätämme matkan avovaunuun juomaan lämmintä paikallista vodkaa. Erilaisten matkustuskokemusten kirjo toimii. Suosittelen. Ei jätä kylmäksi.

 

Nukkuminen:

nora casen matka transsiperian rautateillä 4

  • Kaikissa vaunuissa on valmiiksi peitot sekä tyynyt. Liinavaatteet tuodaan junan lähdettyä liikkeelle ja poistuessasi junasta palautat ne junan emännälle/isännälle.
  • Itsellämme on mukana reissussa makuupussin sisälakana, joka on osoittautunut miellyttäväksi nukkua vaikkei makuupussissa olisikaan. Testaamme silkkistä sekä puuvillaista versiota tällä reissulla.
  • Pitkille matkustajille tiedoksi, että sänkyjen pituus vaihtelee. Ensimmäisen junamme sängyn pituus 190cm, toisessa ja kolmannessa 190-200cm ja viimeisessä avovaunussa 180cm (kannattaa varata paikka, jossa sänky ei ole junan käytävän suuntainen).
  • Korvatulpat! Juna nykii ja kolisee, muut puhuvat, juna pysähtyy myös öisin pysäkeille ja uusia ihmisiä kulkee käytävillä. Reissun päällä usein olleena olen havainnut timanttisiksi Class Ohlsonin nauhalliset tulpat joihin kiinnitän pienen varustesulkurenkaan, jolla tulpat voi kiinnittää paitaan. Siten tulpat pysyvät tallessa ja löydät ne myös yöllä pimeässä. Tulpille on rasia, jossa ne pysyvät säilössä.
  • Neljän petipaikan hyteissä valaistus on porrastettu ja yöksi saa hytin pimeäksi. Avovaunussa valot himmenevät puoleen valaistukseen yhdeksän maissa ja yövalaistukseen yhdentoista maissa. Mikäli valaistus on liian kirkas herkkäuniselle, kannattaa varata silmälaput mukaan.


Pysäkit ja aikataulu:

nora casen matka transsiperian rautateillä 5

  • Me valitsimme ajankohdaksi tammikuun. Kylmän, karun vuodenajan, jolloin muita turisteja on mahdollisimman vähän. Siperia on kylmä paikka ja se kannattaa ottaa tosissaan, mikäli aikeina on ulkoilla pidempiä aikoja esim.välipäivinä kaupungeissa. Pelkkiin junan pysähdyksiin riittää tavallinen talvivarustus.
  • Pysäkkejä on paljon ja useimmissa niistä on mahdollisuus täydentää muona- ja ruokavarastoja tai tehdä heräteostoksia. Käteistä suosittelen rikkomaan pieneksi ennakkoon, sillä vaihtorahat saattavat olla vähissä kioskinpitäjillä. Tuoreita tuotteita kuten hedelmiä löytyy huonosti, joten ne kannattaa ostaa muualta mukaan. Olutta, limpparia, herkkuja, makkaroita, nuudeleita, pasteijoita ja kaikenlaista pientä nälkään löytyy helposti suurimmista kioskeista.
  • Ole tarkkana aikatauluissa. Osa junista on säntillisiä saapumisissa ja lähtemisissä. Osa ei. Esimerkkinä eräältä pitkältä pysähdykseltä lähdettiin 12min etuajassa. Vaunu emännät/isännät puhuvat heikosti englantia, joten meistä toinen vartioi ovella odottamassa ettei toinen jää matkasta. Siitä syystä pidimme aina passin, lipun, puhelimen mukanamme pysähdyksillä.

 

Raha:

Tämä kiinnostaa varmasti niitä jotka suuntaavat raiteille.

  • Junaliput kahdelle henkilölle eri vaunuluokissa kustansivat meille 1188€. Hinta voi poiketa löytämistäsi, sillä ostimme liput ystävän kautta Venäjältä käsin.
  • Rahat kannattaa vaihtaa jo Suomessa ja rikkoa pieniksi. Pysähdysten kioskeilla ei ole aina vaihtorahaa.
  • Passipussi rahoille, korteille, lipuille ja passille. Lukollisia säilytystiloja ei ole saatavilla.

Ruokailu:

Osassa junista on hyvä ravintolavaunu, mutta se ei ole aina auki. Matkallamme oli myös juna, jossa kyseistä mukavuutta ei ollut ollenkaan. Kannattaa varata mukaan omia eväitä.

  • Rahaa kannattaa varata ruokaan riippuen paljonko aikoo syödä ravintolassa. Moni suosii omia eväitä.
  • Samovaarista saa aina kuumaa vettä, joten omat kahvit sekä teet kannattaa ottaa mukaan. Kahviosta ostettuna kahvi on joka tapauksessa samaa tavaraa.

nora casen matka transsiperian rautateillä 6

Tässä osviittaa mitä ostokset voivat maksaa:

  • junassa jäätelö 100 ruplaa (noin 1,5 €)
  • olut ulkona kiskassa 150 ruplaa, ravintola 150-300 ruplaa (noin 2-3 €)
  • ruuat ravintolassa 300-1000ruplaa (4,5 € – 15 €)
  • pasteijat ulkona kioskissa 50-100ruplaa (0,8 € – 1,5 €)

nora casen matka transsiperian rautateillä 6

Vinkkejä omiin evästyksiin:

  • Luha/sporkki (lusikka-haarukka) toimii. Vaihtoehtoisesti ylijäämä aterimet, jotka voi tuikata roskiin reissun päätteeksi. Oma suosikkini on titaaninen sporkki, joka kestää rajumpaakin menoa.
  • Unohdimme napata kotoa pakasterasioita, joten juuri ennen lähtöä ystäväni Helka (Kiitos 😃👌) tuikkasi meille vanhat jäätelö- ja perunasalaatti rasiat kansien kera 😂 . Toimii!!!! Oikeastaan mikä vain rasia, jossa on kansi ja hieman korkeammat reunat on bueno. Kannen alla puuro tai nuudelit tekeyvät rauhassa ja toimivat hyvin pienten asioiden pakkaamisessa. Varasimme kaupungeista matkaa varten tiettyjä aineksia ja osan söimme ravintolavaunussa
  • Juomisen osalta päädyimme kahteen litran nalgeniin, sillä niissä voi pitää kiehuvaa vettä. Samovaareista saa välillä vain todella polttavan vettä, joten pullot saavat rauhassa jäähtyä korkki kiinni ikkunan vieressä. Emme ottaneet muita mukeja, sillä optimoimme tavarat puolen vuoden reissua varten. Mikäli matkan olisi pelkkä juna, niin pakkaisin oman kannellisen mukin mukaan. Vaihtoehtoisesti voisi ostaa kahviosta teetä ja pitää sitten itsellään mukin koko matkan.
  • Pakkasimme mukaan kertakäyttölasit kuplajuomille, puna ja valkoviinille. Otimme ne mukaan Suomesta.
  • Linkkari on todettu korvaamattomaksi ja muovirasian kansi toimii hyvin leikkuualustana, milloin kuivatulle makkaralle ja milloin tomaateille
  • Mukaan meille lähti kuivattua lihaa, karhua, majavaa, peuraa, poroa ystävän säilömänä. Kaviaaria nautittiin milloin kuplivan, ja milloin viinin sekä lisukkeiden kera.

nora casen matka transsiperian rautateillä 7

 

Muuta mitä hyvä huomioida:

  • Varaa mukaan vessapaperia. Osissa junista sitä ei tarjota. Vessojen käyttö on suljettu pysähdyksissä.
  • Pieni pyyhe (kuumalla vedellä pesu) tai baby-pyyhkeet on hyvät ihan jo yleisen mukavuuden kannalta. Peseytyminen onnistuu vessassa. Pienellä lahjonnalla saatat saada junaemännältä ämpärin.
  • Käsidesi. Meillä oli yhdestä junasta vessanhana rikki…
  • Kännykän latausmahdollisuudet ovat vaihtelevat. Yhdessä junassa lahjoimme junamiehen, jotta saimme hänen tiloihin laitteet latautumaan. Yhdessä junassa koko vaunussa oli käytävällä kaksi laturia ja voit arvata miten varattuja nämä olivat… Päädyimme käyttämään aurinkopaneelia junan ikkunassa. Yhdessä junassa pistorasia oli sänkymme vieressä.


Vaatteet, korut, meikit yms:

nora casen matka transsiperian rautateillä 7

Junaan ei tarvitse mitään erikoista vaatetusta. Mitä rennommat sen parempi!!!! Kaikki kulkevat lökäreissä (myös ravintolavaunussa) ja myös nukkuvat niissä. T-paita kannattaa varata sekä ehdottomasti lämmin pitkähihainen/huppari. Vaunujen tuuletukset voivat aika ajoin olla todella vilpoiset, tai vastaavasti lämpötila saattaa olla todella kuuma, kun lämmitys pelaa.

  • Me suosimme matkassa olevia merinovillavaatteita sekä treenivaatteita, joilla on mukava taukoliikkua. 
  • Hotellitohvelit. Toimivimmat ja miellyttävimmät ratkaisut vaunussa. Paremmat kuin släbärit (varvastossut). Tummat tossut ovat käytännöllisemmät, sillä jotenkin valkoiset rähjääntyvät ällöttäviksi.
  • Kuivashamppoo. Timanttia!! En jättäisi pois.
  • Kaunistautuminen. Kyllä. Itse pidän mukana muutamia meikkejä, miniatyyri hajuveden (reissunaisen luottotuote), harjan, voiteet sekä pienen lakan. Välillä on kiva hieman laittautua ja viimeistään kaupungeissa saa olla siistimmin.
  • Koruja mukana on muutamat. Junassa pidän harkitusti, sillä en halunnut herättää turhaa huomiota. Erillisiä lukollisia säilytyspaikkoja ei ole. Tavarat ovat oman onnensa nojassa mikäli poistut petipaikalta. Avovaunussa oli alkumatkasta sen verran jörrikkää kundia (naisia vain muutama), että päädyin laastaroimaan vihkisormukseni 😂 turhaa tai ei, mutten halunnut kamojani keikatuksi heti ensimmäisen kuukauden aikana. Muuten muissa vaunuissa elelin huolettomasti.

 

………..

Miksi? Miksi ei?

nora casen matka transsiperian rautateillä 7

Kaiken yleisen yltäkylläisyyden ja yleisen hyvinvoinnin rinnalla on mukava kokea jotain muuta. Aitoa, kaunistelematta ja jotain mistä vain kuulet tarinoita ja katsot kuvista.

On helppo mennä siitä mistä aita on matalin. Asua samanlaisissa hotelleissa ympäri maailmaa. Jos hieman tingit mukavuudesta, sopeudut jakamaan tilaa ja olet valmis olemaan tekemättä mitään. Idä pikajuna ei ole turhaan kehuttu ja mainittu puheissa. Se on erikoinen matka! Jäät kaipaamaan pieniä asioita, kuten itse kiireettömiä aamuisia hetkiä. Täällä on aikaa ja lupa olla vain. Ladata akkuja

nora casen matka transsiperian rautateillä 8

Matkanteko paikallisten kanssa hauskaa. Vietimme monta iltaa hyvällä meiningillä vaikkei yhteistä kieltä olekkaan. Läsnäolo. Kohtaaminen. .

nora casen matka transsiperian rautateillä 9

Mielenkiintoisia kohtaamisia uusien ihmisten kanssa ja monenlaisia hetkiä junassa, sekä ulkopuolella. Junassa tulee yllättävän tutuiksi muutamassa päivässä muiden kanssa. Junan käytävillä vietetään rutkasti aikaa.

nora casen matka transsiperian rautateillä 10

On aikaa pysähtyä ja tuijotella vaihtuvia maisemia. Kun on aikaa, syntyy myös äärimmäisen mielenkiintoisia keskusteluita ja ideoita. Kenties niiden pohjalta taas uusia seikkailuita joista kirjoittelen tänne.

 

……..

Aika on rajallinen ja niin tämä postauskin 🙂

Laita rohkeasti viesti ja kysymyksiä. Kaikilla on erilaisia kokemuksia vastaavasta reissusta ja tässä yksi niiden joukkoon 🙂

Toivottavasti tämän postauksen pohjalta omasi tai ystäväsi unelma on yhden askeleen lähempänä. Hienointa olisi, jos jonain päivänä saisin vaikka viestin, että matkasi on alkamassa, tai terkkuja matkan päältä. Tai, jos tämä on inspiroinut tai ollut kiinnostava muuten vain.

 

……….

……………….

Matka jatkuu maailmalla

Kevään 2018 ajan kierrän ympäri maailmaa mieheni Kajn kanssa 45l reput selässä. Instagramissa pääset seuraamaan seikkailuja ns. reaaliajassa!

nora casen matka transsiperian rautateillä 11

Instagramissa laittelen ”dayfeediä” sen mukaan miten nettiä on (tarinat säilyvät VAIN 24h julkaisusta).

Siellä luen myös mielelläni viestejä, terveisiä, kommentteja ja kysymyksiä tai tarina terkkuja.

Mikäli et halua ladata aplikaatiota, pääset selaamaan googlen kautta pelkkiä kuvapäivityksiä (google -> instagran nora casén)

Pian kuullaan ja nähdään lisää 😃💪!

Nora Casén


Nora Casén

Outdoor-puuhia rakastava citymimmi, liikunnanohjaaja ja outdoor-matkanjohtaja. Mimmi iloa sekä intoa täynnä, jos voi inspiroida ja sparrata seikkailujen pariin kaikenlaisella kokemuspohjalla olevia liikkujia.

"Jokainen pienikin seikkailu koto-Suomen luontoon tai ison maailman mäille inspiroivat minua ja koen saavani hengittää."

Pienistä hetkistä fiilistely, kaikesta kauniista nautiskelu ja monipuolinen ulkoilma puuhastelu vievät mennessään mantereelta mantereelle. Kasseja mukana kulkee yksi, jos toinenkin, mutta minkäst teet, jos vaattet ja pukeutuminen kiinnostaa ulkona remuamisen ohella? ;D

Kirjoittajan blogit

Kaikki blogit